Swebus 1454 vid Tyresö slott den 27 april 2000.

 

Vem är jag och hur får man det här intresset?

Här en liten kort beskrivning om hur allt började och kanske varför allt det här kom till... 

Tidiga minnen

Jag växte upp i Skogås utanför Stockholm under 1970-talet, med både pendeltåg och förortsbussar utanför knuten. Ett tidigt järnvägsintresse föddes nog under den tiden Nynäsbanan ställdes om till pendeltågstrafik 1973. Maskinerna bökade på banvallen framför huset på Storvretsvägen, och senare började blå pendeltågen ila fram och åter i halvtimmestakt. Jag minns dock tiden innan pendeltågen från resor med ett och annat gammalt tåg med bruna vagnar och D-lok. Efter det var det de enstaka godstågen som fortsatte att gå med vanliga lok, Hg eller T44, som dundrade förbi vid halv elva-tiden mot Nynäs och runt kvart i tre tillbaka mot stan, spännande att följa.

Busstrafiken i Skogås var vid den här tiden varierad, men dominerades i huvudsak av Scania-Vabis CF frontmotor-bussar i många varianter och kulörer från både Huddinge och Handen. De nya Scania CR111:orna (”tysta bussen”) började dock göra lite inpass på 744:an från 1974. Som krydda fanns även några enstaka Scania Capitoler som rullade mot Huddinge. De CF som gick var en del i röd färgsättning och en del i gamla SJ-orange. CF:arna från Handen var ännu målade i den ursprungliga färgsättningen från BSS (Busstrafiken Stockholm-Södertörn), vilket var créme-gult och ljusgrönt.

En bussresa till Huddinge var alltid spännande, speciellt att spana in i garaget vid Kvarnbergsplan, där CF:arna stod tätt mot gallret längs 744:ans väg. Under 1978 kom så även de nya Scania CR112:orna, med de då i början väldigt förvirrande trycklisterna (”...men vart tog plingsnöret vägen?”), men som hade sköna säten i plysch och var ännu tystare än CR111:orna.

Webmaster studerande motor i nylevererad Scania CR111:aNere vid Nynäsvägen gick mest Scania CR110:or (”Super”-bussen) på linje 840, senare 835, mellan Farsta och Västerhaninge/Tungelsta. Det var bussarna med höga säten i galon och med den riktigt karaktäristiska motorbromsen, vilken speciellt kunde avnjutas i backen ned efter Vega i riktning mot Handen... Väl i Handen började då en del Volvo/Säffle kortvagnar att rulla, och som skulle successivt tränga bort 110:orna längre söderut (till Ribby och Ösmo).

Sammanställningar

Under de 1980-talet fördjupande jag intresset mer inom bussområdet och under 1990-talet har jag sammanställt och dokumenterat mycket av de uppgifter jag samlat på mig under åren. Webben blir här en naturlig plats att dela med lite av det jag har, speciellt som jag tycker det är kul att presentera och informationen på ett, förhoppningsvis, någorlunda förståeligt sätt.

Mycket luckor och oklarher finns naturligtvis kvar, men kanske en del kan fyllas på allt eftersom jag lägger upp en del material här. Förhoppningsvis kan det inspirera andra att komma med tillrättaläggelser!

Sedan hösten 1994 bor jag i Schweiz, just nu i Wallisellen strax utanför Zürich, men jag håller mig uppdaterad om Stockholms busstrafik även idag.

/Gunnar Berglund


© Gunnar Berglund 2000–2011